Jean-Baptiste Simeon Chardin i el bàdminton
Jean-Baptiste-Siméon Chardin (París, 1699-1779) fou un reconegut pintor francès, considerat com un dels millors artistes plàstics francesos del segle XVIII, va influenciar l’obra d’artistes com Manet i Cézanne. De formació autodidacta, Chardin s’inicià amb les “scènes de genre” (natures mortes) un gènere que no abandonaria mai tot i que econòmicament no li reportarien excessius guanys. Gran estudiós de la pintura holandesa i flamenca del segle XVII, de qui prendrà no només l’utilització de la llum si no també l’interès per les escenes quotidianes. Així, es decantarà amb el temps per incorporar personatges a i sobretot personatges femenins. El retrat que avui ens ocupa és Nina amb volant -Petite fille au volant- (1737) mostra a una nina amb una raqueta i un volant de bàdminton a les mans. No és la primera ni la única vegada que Chardin tractarà el tema del joc infantil. La quietud i l’absència de moviments són el primer que sobta a l’espectador. El personatge sap que l’estan retratant. Si ens fixam, a la part dreta s’intueix el respatller d’una cadira. Probablement, la nina està de genoll damunt el seient per quedar a l’alçada dels ulls del retratista (Chardin feia retrats gairebé a mida del natural). Com la resta dels infants que retrata l’artista, aquesta nina també va vestida a la manera dels adults. Vesteix una “robe à paniers” (vestit amb volants). Els seus cabells estan coberts d’una petita còfia florejada i de la cinta de la cintura hi veim preses unes tisores de costura i un coixinet vermell per a les agulles -se li ha donat permís per deixar la classe de costura per a ser retratada per Chardin?- El fons monocromàtic i neutre resta en un segon termini donant importància al retrat. Una curiositat sobre els volants de plomes naturals: està fet de plomes d’oca únicament procedents de l’ala esquerra de l’animal. La justificació rau en què així el volant sempre rodarà en el mateix sentit. En determinats cops el volant pot arribar a superar els 300 kilòmetres per hora. (CIEIB)
